PREVIOUS POST

Het geheim van succesvolle sales funnels

NEXT POST

Digital is dood, lang leve digital!

NIEUWS

NIEUWS

BLOG | 16 mei 18

7 hacks om je sales funnel te verbeteren

Waar ik in mijn vorige blog schreef over het geheim van een succesvolle sales funnel en met name de rol die design daarin speelt, wil ik je nu zeven hacks aanbieden die je sales funnel helpen verbeteren. Met deze hacks bij de hand maak je van je sales funnel een geoliede machine.

Een sales funnel is een marketingsysteem dat er volledig op ingericht is om, bijna automatisch, een standvastige stroom van leads te genereren. Deze funnel stopt niet wanneer er leads uitkomen. Het is iedere marketeer zijn of haar ambitie om leads succesvol om te zetten naar vaste klanten. In elke stap van de funnel wordt communicatie ingezet. Dat gebeurt zowel online als offline met als doel de klant te begeleiden, te verwelkomen als klant en deze vast te houden.

Deze zeven hacks gaan in op slimme inzet van online en offline media, en op technieken om een funnel effectiever te laten werken. Essentieel daarbij is consistentie in je verhaal, visuele presentatie en relevantie.

Hack 1: Stel de eindgebruiker centraal in je propositie

Vertaal datgene waar jouw product of dienst sterk in is, naar een propositie die daadwerkelijk de waarde voor je doelgroep communiceert. Denk dus niet teveel vanuit je eigen belevingswereld, maar verplaats je in je doelgroep en praat in zijn/haar taal. Zeg niet “Deze grasmaaier is uitgerust met een 1,3 kW-inductiemotor die garant staat voor betrouwbare en constante prestaties.”. Maar zeg “Met deze grasmaaier ligt uw gazon er altijd perfect bij.”. Ga vervolgens in de gehele funnel consistent om met deze propositie.

Hack 2: Van geven komt krijgen

Het weggeven van content, gratis adviezen en inspiratie, maar ook tastbare zaken als korting of een relatiegeschenk, zorgt voor binding met je doelgroep. Die zal op zijn beurt het gevoel hebben iets terug te moeten doen. Als kind word je al geleerd dat wanneer iemand iets voor jou doet je iets terug moet doen. Maak hier slim gebruik van. En vergeet niet om je ‘kado’ te voorzien van een duidelijke call-to-action. Uiteindelijk moet dat wat je geeft wel iets opleveren én een logische binding hebben met jouw product of bedrijf. Geef geen zuurtjes weg als je een tandartspraktijk bent.

Als kind word je al geleerd dat wanneer iemand iets voor jou doet je iets terug moet doen.

Hack 3: Social media is je beste vriend

Mensen zitten dagelijks (actief) op social media, dat is een feit. Uit onderzoek van Emerce is bijvoorbeeld gebleken dat het aantal dagelijks actieve gebruikers van Facebook (ondanks alle ophef over datamisbruik) in het eerste kwartaal van 2018 gestegen is met 3,5 procent.

Het aantal maandelijkse gebruikers is gestegen naar 2,2 miljard. Naast Facebook heeft het merendeel ook een account bij andere bekende kanalen als Twitter en Instagram. Je zult dus veel bereik en leads mislopen als je deze kanalen niet inzet voor je sales funnel. Zo biedt Twitter een geavanceerde zoekfunctie en kun je er adverteren. Een platform als Facebook is uitermate geschikt om klanten mee te werven via het delen van inhoudelijke stukken en inspiratie. Maar zeker ook door te adverteren. Op LinkedIn kun je gericht informatie delen met een specifieke doelgroep of communitie. Bovendien kun je (met behulp van adverteren) direct gegevens verzamelen. Bijvoorbeeld door het downloaden van een artikel of whitepapers op het platform mogelijk te maken. Let er daarbij wel op dat je boodschap niet te commercieel is, groepen of communities kunnen je mogelijk weigeren.

Volgens onderzoek van Marketingfacts is Instagram momenteel het snelst groeiende social platform van Nederland.

Als marketingtool heeft het zich al bewezen in landen als Amerika en Engeland maar zeker ook Nederland. Wat Instagram zo sterk maakt zijn de communities waarbij gelijkgestemden die fanatiek informatie volgen over een specifiek onderwerp elkaar vinden. Van dat gegeven kun je gebruik maken. Daarnaast kun je een invloedrijke Instagrammer, een influencer, die past bij jouw merk inzetten om jouw doelgroep te bereiken.

Hack 4: Blog, vlog en nog, en nog

Een eenvoudige manier om inhoud te leveren is bloggen of vloggen. Hoe eenvoudig is het om vanuit je expertise, ervaring of jouw unieke product of dienst een artikel te schrijven en aan te bieden? Zolang het relevant en van toegevoegde waarde is voor je doelgroep, zul je er succes mee boeken. Verwacht geen directe verkoop, maar het zal zeker interesse in je bedrijf of product opleveren. Bied je blog of vlog niet alleen aan via je eigen website, maar ook via social kanalen. Bedenk hoe het blog past in de sales funnel en zet hem op het juiste moment in. Een reactie vragen aan je lezers zet de deur open voor dialoog en de mogelijkheid leads te verzilveren.

Hack 5: Ga (ook) offline!

Tot nu toe heb ik het veel over online communicatie kanalen gehad, maar vergeet ook zeker de offline mogelijkheden niet. Inzet van de juiste offline middelen kan je sales funnel verbreden en daardoor versterken. Denk hierbij niet alleen aan gericht adverteren, maar ook aan het plaatsen van een advertorial of het organiseren van een event. Een roundtabel is een uitgelezen kans om het contact met je doelgroep aan te gaan. En wanneer je een evenement sponsort kun je in contact komen met potentiële klanten. Zorg er te allen tijde voor dat je scherpe doelstellingen stelt, de content die je deelt relevant is en consistent is aan je online communicatie.

Des te groter het netwerk, des te groter de kans om een verkoop te genereren.

Hack 6: Ook leads zonder koopintentie zijn belangrijk

Een veelgemaakte fout is dat er (met name door sales) alleen wordt gefocust op leads die werkelijk de intentie hebben te kopen. Vervolgens wordt er niets gedaan met leads die (nog) geen koopintentie hebben. In mijn vorige blog schreef ik al dat een goede sales funnel geen begin en geen einde heeft en niet start of stopt bij verkoop. Het kan dus zomaar zijn dat jouw product of dienst op dit moment nog niet nodig is bij een lead. Maar dat kan over een jaar zomaar anders zijn. Daarnaast geldt de wet van mond-tot-mond reclame. Des te groter het netwerk, des te groter de kans om een verkoop te genereren. Zorg dat je je doelgroep goed hebt opgewarmd voordat sales met ze aan de slag gaat.

De ene boodschap moet de andere versterken.

Hack 7: Elke fase in een funnel is conversatie

Het plannen en structureren van een funnel gaat er niet om dat er elke week op hetzelfde moment een stukje communicatie de wereld in gaat. Het gaat erom dat er nagedacht is over de middelen, content en het moment waarop ze worden gepubliceerd. Altijd relevant en consistent. Zo versterkt de ene boodschap de andere. Te beginnen met het wekken van interesse door bijvoorbeeld een banner, blog of een advertentie. Vervolgens een video of een whitepaper die jouw inhoudelijke kennis of onderscheidend vermogen toont. Daarna een event, webinar of workshop die leads oplevert die de laatste stap willen maken naar een persoonlijke presentatie of 1-op-1 gesprek. In elk van deze fase is interactie belangrijk. Zorg dus altijd voor een goede call-to-action die de lead verder de funnel intrekt.

Bonushack

Het spreekt eigenlijk voor zich, maar het welslagen van een sales funnel hangt sterk af van de samenwerking tussen marketing, sales en IT. Die laatste draagt zorg voor een goede inrichting van de database en mailsystemen. Wanneer die drie partijen als een geoliede machine opereren is het een kwestie van voorzetten en inkoppen.

7 hacks om je sales funnel te verbeteren

Robert Dumay | Senior Designer