Creëren van consistente ervaringen in een wereld gedreven door data

Adobe Summit

summit-2016

Maandag 2 mei, goed en wel terug van een weekje Curaçao, werd ik gebeld of ik samen met mijn collega Ralf deel wilde nemen aan het Adobe Digital Marketing Summit in Londen op 11 & 12 mei. Daar hoefde ik niet lang over na te denken! Ik had er zin in en was benieuwd met welke nieuwe trends omtrent digital marketing ik bekogeld zou worden. Met NoSuch zijn we ons op dit moment aan het verdiepen in de wereld van funnel management, creatieve lead generatie, marketing automation, story telling, etc. De hele digitale kapstok past daar uitstekend in. Ik was klaar om geïnspireerd te worden!

10 mei staken we het kanaal over en 11 mei begonnen we vol energie aan de dag. Na een kop koffie gescoord te hebben en een prachtige badge om ons nek gehangen te hebben, lieten we ons zakken in een stoel om vervolgens 2,5 uur naar de keynote te luisteren. De eerste 45 minuten was ik in extase. Wat een evenement, wat een scherm, mooi vormgegeven (quote van Ralf, want zelf heb ik daar minder kijk op), goede spreker en heerlijk om meegenomen te worden in de visie van Adobe op de marketing wereld. De nieuwe manier van het kijken naar klanten. De uitleg waarom customer experience centraal moet staan in deze transparante snel veranderende wereld.

Summit-2016

Na de eerste aftrap stonden er wat customer cases op het programma.

Creating Cathedrals to travel

Heathrow deed uit de doeken hoe zij in een aantal jaar van één van de slechtste luchthavens (klanttevredenheid) naar één van de top luchthavens van Europa zijn getransformeerd, door enkel te focussen op de klantbeleving op de luchthaven. ‘Delivering world’s best airport service’ is de ambitie. Met 57 miljoen passagiers per jaar lijkt het onmogelijk om echt te weten wie je klanten zijn en zijn of haar behoefte. Toch slagen ze erin middels digital marketing een beeld op te bouwen van hun klanten vanaf het allereerste moment dat die klant contact heeft met Heathrow (online, advertising etc.) tot het moment dat ze binnenstappen. ‘If we know who you are we can define what you need.’ Zo krijgen ze alle inzichten om ieder individu een unieke ervaring te kunnen bieden.

Data driven slice of awesomeness

Ook de Royal Bank of Schotland nam ons mee in hun business transformatie rondom hun klantcommunicatie. Giles Richardson nam ons mee in een inspirerend verhaal over Superstar DJ’s. Een programma dat het saaie Royal Bank of Schotland heeft geholpen om van een digitale organisatie een ‘customer focussed, data driven, slice of awesomeness’ te worden. Het concept lijkt hier en daar een beetje uit de bocht te vliegen omdat het voor je gevoel mijlenver afstaat van het beeld dat je hebt van banken en bankiers, maar het werkt. Leuk om te zien en te horen.

The art of the possible

Nadat we opgewarmd waren vond Adobe het tijd om hun nieuwe Marketing Cloud te introduceren en de overname van Livefyre aan te kondigen. Een platform dat marketeers tools biedt om gemakkelijk brand user-generated content te incorpereren in hun eigen website of marketing activiteiten.  Toen zakte het inspiratie niveau wat mij betreft wel een beetje omdat het vooral een verkoopverhaal was hoe goed, dik, breed, vet etc. het wel niet was. Het werd wat Amerikaanser en de demo’s vlogen ons op de oren.

Weliswaar werden kosten noch moeite gespaard en kwam er als klap op de vuurpijl een Tesla uit het plafond naar beneden voor een demo door de Dunkin Donuts drive. Dit spektakel was onderdeel van een innovatieve presentatie over ‘The art of the possible’. Goed om te zien hoe hard het gaat met alle mogelijkheden die digital markteing biedt:

Dunkin Donuts drive:

Foto collage-1

Storytelling to the max

Na een korte koffie refill begonnen de break-outs. Een aantal break-outs waren echt inspirerend.

Eén break-out sprong eruit. Dit was een case van het Australisch toeristenbureau waarin getoond werd dat de combinatie van user-generated content en slimme inzet van digital marketing heeft gezorgd voor een enorme boost omtrent het merk Australië als reisbestemming en daarbij ook als land op zich. Storytelling to the max! Inspirerend voor creatieven, marketeers en mensen die van sales houden.

Bekijk hier de presentatie met uiterst sympathieke presentator:

De gehele keynote is te bekijken op Youtube en als je een keer een avondje wat anders wil dan Netflix, dan is dat zeker de moeite waard. Niet in de laatste plaats om te zien wat er allemaal uit de kast is gehaald om de ultieme beleving te creëren.
Kijk hem hier!

Schermafbeelding 2016-06-07 om 09.58.12

De tweede dag van het summit brak aan, het energielevel was wel iets minder hoog. Dat had wellicht te maken met de summit party van de vorige avond. Wederom met een kopje koffie de keynote in. Deze was meer in ons straatje. Hoe zorg je dat je customer experience uitdraagt vanuit je brand? Heston Blumenthal, de marketingdirecteur van Aston Martin, en Colin Farrell kwamen hier over vertellen. Goed om te zien hoe zij vanuit hun eigen creativiteit nadenken over de klant en de ervaringen die ze willen dat de klant heeft.

Foto collage-2

The devil is in the detail

Ook deze dag weer een aantal break outs gevolgd. Ralf en ik werden vooral enthousiast over een sessie rondom taal. De manier waarop jij woorden inzet, de manier waarop je verbaal communiceert en je zinnen vorm geeft, kan zoveel invloed hebben op de perceptie van een ander over jou. Ontzettend interessant en zeker een aantal tips gehad om mee naar huis te nemen.

Presentatie Susie Dent:

Helaas kwam het einde in zicht en na een afsluitend drankje op het terras was het vrijdagochtend toch echt tijd om terug het kanaal over te steken. Vol energie, met inspiratie, maar ook met realiteit kwamen we terug op Nederlandse bodem. We hebben samen ook veel nagedacht, hoe past NoSuch in dit verhaal? Waar zouden wij ons op kunnen onderscheiden in dit digitale marketing geweld? Waar haakt Communicatie en Creatie aan in de marketing automation flow? Alleen al het hebben van deze discussies, was voor mij ontzettend waardevol. Ik heb zin om onze wereld een stukje creatiever te maken!

Dit filmpje geeft een goed overzicht van de sfeer en schaal van de summit.
Zie hem hier! 

Schermafbeelding 2016-06-07 om 10.01.11

 

Wil je meer informatie over de NoSuchAcademy ga dan naar www.nosuchacademy.nl en volg ons op Facebook voor dagelijkse inspiratie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

  • Er zijn nog geen reacties geplaatst.