PREVIOUS POST

Digital is dood, lang leve digital!

NEXT POST

Een verhaal vertellen is makkelijker dan er één verzinnen

NIEUWS

NIEUWS

BLOG | 2 okt 18

“Doe mij maar iets met content”

Met regelmaat kijk ik met belangstelling naar de commercials die onze grote broers in Amsterdam e.o. de wereld in slingeren. Iets dat ik al deed vanaf het moment dat ik erachter kwam dat het een manier was om als klein ventje mijn bedtijd met nog een reclameblok te kunnen rekken. Niet wetende dat het ooit mijn eigen werkgebied zou worden, is jaren later – net als elke andere consument – mijn mening over commercials soms doorspekt van oprechte indruk, soms van afgrijzen. 

Professioneel gezien, draait het nooit om indruk of om afgrijzen. Maar om de drijfveren achter de films. Welke inzichten waren leidend voor het idee, hoe hebben ze hun research gedaan, waarom zie ik dit überhaupt op tv? En hoe helpt het marketeers en communicatieprofessionals die uiteindelijk moeten voldoen aan gestelde KPI’s? Omdat korte-termijn doelstellingen steeds vaker leiden tot conversie-denken onder deze groep, is de vraag mooie campagne-ideeën te overbruggen naar verkoop relevanter dan ooit. Maar hoe start je daarmee? En welke soort content gebruik je in de fase van de journey, waarmee je Branding laat aansluiten op Market Management en Sales?

Bij het creëren van de midfunnel – zoals we inmiddels de brug van advertising naar conversie noemen – is het zaak het unieke verhaal van je merk in elke fase van je klantreis te blijven vertellen. Gaat ergens je holle-frase-alarm af? Zou kunnen, maar er is geen speld tussen te krijgen. En het is alleen in de praktijk te brengen door een belangrijke eerste stap: samen optrekken met je collega’s van Marketing, Communicatie en Sales. Niemand is een mister/sister-know-it-all. Ook al ben je baanbrekende marketeer, de beste briefingschrijver, datagoeroe of topscorer van je verkoopafdeling: trap je campagnes met elkaar af. Zo voorkom je dat merkwaarden vertroebeld raken door verkoopdoelstellingen. En leer je van elkaars ervaringen, uitdagingen en creativiteit. Zodat je merkboodschap niet wordt ondergesneeuwd door de sterke nadruk op generieke productvoordelen of een overdadige koop-nu!-boodschap. 

Het creëren van content om succesvol in contact blijven met je publiek en relaties bouwen heeft zich bewezen. Mits je je eigen unieke verhaal blijft vertellen. En dat gaat verder dan algemene content bedenken en de sticker van je merk erop plakken. Want dan stap je in de grootste valkuil bij het starten met een contentstrategie. Betrap jezelf dus nooit op de uitspraak: “doe mij maar iets met content”. Want dan kun je je waarschijnlijk maar beter blijven verwonderen of ergeren aan tv-commercials.

Dit blog beschrijft een van de 10 stappen in het succesvol opbouwen van leads (potentiele klanten, werknemers, investeerders) die van je merk houden. Meer weten? Bestel ons gratis boekje en lees alle stappen rondom het succesvol inzetten van Creative Lead Generation.

Marcel Schop | Head of Strategy

marcel@nosuch.nl