PREVIOUS POST

Goede virtual reality houdt je brein voor de gek

NEXT POST

Op naar Amerika

NIEUWS

NIEUWS

BLOG | 19 mrt 18

FITC 2018

FITC: kleiner, sneller, virtueler, geaugmenteerder

Met 2 man sterk trokken wij (Remco en David) ten strijden richting pakhuis de Zwijger in 020, alwaar een festival met een naam die in de loop der tijd veranderd is van Flash in the Can naar Future Inno… geen idee. Twee dagen lezingen van de groten en de grote monden uit ons vakgebied, met focus op het interactieve; Film, Animatie, VR, AR, Web en alles wat daar op aansluit. In dit artikel een greep uit de sessies die wij hebben gezien en wat wij hebben opgestoken.

Man VS Machine

De eerste sessie was meteen een feestje; Remco zijn helden (Mag ik dat zeggen?) Man VS Machine lieten nieuwe projecten zien waaronder dit juweeltje voor het Japanse watermerk Ilohas. Een ware kijk achter de schermen, waar menig nerdgasm niet uitgesloten bleef. We werden enthousiast van dingen waar de gemiddelde sterveling van zal denken; Pardon? Bijvoorbeeld; Het mos dat je ziet in de animatie BESTAAT VOLLEDIG UIT POLYGONEN. Pardon!?

Opgestoken: Zowel MvsM als Beeple en Joshua David hadden het voortdurend over het bouwen van tools en snippets om daar op door te kunnen bouwen, waardoor je langzaam maar zeker een trukendoos opbouwt en het onmogelijke haalbaar is. Iets waar we bij NOSUCH vaak onvoldoende tijd voor hebben, maar wat wel cruciaal is voor een studio om voortgang te boeken op kwaliteit en kunde. Bij NOSUCH werken we vaak aan media met de assumptie dat alles in een keer goed is, of goed genoeg is. Zeker bij iets complex als 3D animatie loont het om te kunnen experimenteren, te kunnen verbeteren en te kunnen bepalen dat iets op een andere manier misschien beter werkt.

Department of New realities

Eén van de meest vervreemdende en bijzondere presentaties was van de Department of New realities. Een stel Post-Gothic tieners die opgroeide in een dystopisch Amerikaans dorp waar geen magie was, waardoor ze hun hele leven de behoefte hadden om hun eigen magie te maken door te ontsnappen in realiteiten van hun eigen ontwerp. Exact hiervan hebben ze hun werk gemaakt. The department of New Realities maakt vreemde, fantasievolle, belevingen. Hun meest indrukwekkende werk was hierop een uitzondering: Een VR beleving die gemodelleerd was rondom een studio vol aanraakbare objecten waarmee zij de natuur terugbrachten in een grote stad zonder natuur. (Tegenstrijdig, niet?) Hun lezing ging over het waarom: Waarom willen we nieuwe werelden creëren in VR en AR?  Het antwoord: Escapism.

Opgestoken: Al is AR momenteel de shit in de spreekwoordelijke bullshit bingo, VR heeft zeker een toekomst en is met name geschikt voor immersie: belevingen maken waarin je kunt zijn wie of wat en waar je maar wilt. De wereld bekijken vanuit het perspectief van iemand anders of te leren van een gefabriceerde ervaring.

Alex Cornell

Alex Cornell (YouTube filmpjesmaker en influencer) had de meest indrukwekkende presentatie; of eigenlijk kun je het geen presentatie noemen. Hij liet zien hoe hij zijn baan als filmmaker combineerde met het zijn van een influencer bekend van zijn grappige Youtube filmpjes. Dit deed hij door een dialoog te voeren met 2 digitale versies van zichzelf op het scherm, afgewisseld met monoloog brainstorms waarin hij toelichtte hoe hij met het materiaal dat hij vaak al geschoten had films maakte door later het juiste concept ‘package’ te verzinnen. Of door te beginnen met een idee dat benaderbaar interessant is voor een breed publiek. Een ander prachtig voorbeeld was hoe hij zijn vakantie in IJsland had voorzien van een dialoog met een oude man van een andere wereld die omschreef wat hij zag. Met ijzersterke copy doorspekt met nostalgie en emotie veranderde persoonlijke vakantieshots in een pakkend verhaal.

Opgestoken: Het is prima mogelijk om materiaal te maken zonder dat je weet wat je met het materiaal gaat doen (Of zonder dat je nog een concept hebt). Het is dan de truc om het juiste idee te verzinnen waarin informatie, narratief en beeld samenkomen.

Joshua Davis

Joshua Davis was cool.

Beeple

Beeple had een talk over Dailies. Deze beste 3D en 2D artiest, bekend van dit, vertelde over hoe en waarom hij al 10 jaar lang elke dag 3D beelden, animaties of illustraties maakt en hoe dat hem werk opleverde. Dit gaf hem de gelegenheid om dagelijks te blijven leren. Zijn werk spreek voor zich. Mark my words. Dailies wordt een ding binnenkort.

Opgestoken: Dailies zijn niet voor iedereen. Het is wel een ongelooflijk goede manier om te blijven leren. De industrie verandert met een rottempo en het is lastig om bij te blijven, maar we moeten. Elke dag (of elke week) bezig zijn met werk waar je van houdt, houd je scherp en creëert een persoonlijk momentum voor groei. Nieuwsgierig naar hoe het er op de dag aan toe ging? Klik!

AUTEUR

David Schotting | Motion Designer

david@nosuch.nl

+31 (0)10 244 1044