PREVIOUS POST

An interview with
Teus Baars

NEXT POST

7 hacks om je sales funnel te verbeteren

NIEUWS

NIEUWS

BLOG | 2 mei 18

Het geheim van succesvolle sales funnels

Als designer bij NOSUCH is geen dag hetzelfde en werk ik aan een breed scala aan projecten voor mooie merken. De kersen op de taart zijn voor mij altijd al visual identities geweest. Zowel de ontwikkeling als de praktische invulling ervan.

In de beginjaren van mijn carrière hield ik mij voornamelijk bezig met het visuele aspect (iets moois maken). Later heb ik geleerd dat alleen een geweldig logo of huisstijl geen garantie tot succes geeft. Daar is meer voor nodig. Ieder touch point in een klantreis is belangrijk en de rol die design daarin speelt is cruciaal.

Een goede visual identity is belangrijk. Bij NOSUCH zien wij dit slechts als een onderdeel van een compleet geoliede marketingmachine. Deze marketingmachine noemen wij Creative Lead Generation. Wij combineren Branding, Creatie en IT, ook wel de gouden driehoek genoemd, en verbinden daarmee mens en merk. Veel designbureaus richten zich veelal op een mooie identiteit, maar niet zozeer op de sales funnel. IT-organisaties hebben vervolgens weinig gevoel met branding en de eindklant. NOSUCH slaat de brug tussen beiden. Maar welke invloed heeft Creative Lead Generation op design? En hoe belangrijk is design binnen een sales funnel? In dit blog geef ik daar antwoord op.

Maar allereerst, wat is eigenlijk een sales funnel?

Misschien herken je het wel. Er komen leads binnen maar op de één of andere manier alleen via mond-tot-mond reclame. Je wilt als organisatie groeien of omzetstijging realiseren, maar hoe? Koude acquisitie is niet echt meer van deze tijd. Marketing automation is de holy grail. Een marketingsysteem dat er volledig op ingericht is om, bijna automatisch, een standvastige stroom van leads te genereren. Een sales funnel. Maar hoe zit zo’n sales funnel dan precies in elkaar? En essentieel: hoe zorg je ervoor dat de leads zich betrokken en aangesproken voelen?

Een sales funnel is een serie van stappen. Deze stappen zijn ontworpen om klanten en/of prospects te begeleiden richting het kopen van jouw product. Wij noemen dat ook wel ‘het verbinden van mens en merk’. Een sales funnel bestaat uit marketingmiddelen die traffic en verkoop moeten genereren. Bijvoorbeeld websites, e-mails maar ook advertenties en whitepapers.

Je leest het goed. Een sales funnel heeft maar één hoofddoel; klanten en/of prospects zover krijgen dat ze voor jouw product of dienst kiezen. Maar is dat dan het ultieme einddoel? Stopt de sales funnel wanneer verkoop plaats heeft gevonden? Nee. Een goede funnel heeft geen begin en geen einde en start of stopt niet bij verkoop. Hij zorgt ervoor dat er een relatie ontstaat met een klant of prospect die ver voor, tijdens en na een aankoop duurt. Een funnel beïnvloedt, koestert, verleidt en geeft net dat duwtje dat een klant of prospect nodig heeft om voor jouw product te kiezen.

“Een Sales Funnel biedt een organisatie de mogelijkheid om een langdurige relatie met zijn klant op te bouwen. Voor, tijdens en ver na een aankoop.”

Dit proces start wanneer een klant of prospect in contact komt met jouw merk of product door bijvoorbeeld het zien van een advertentie, lezen van een whitepaper of het bezoeken van jouw website. Op dit punt moet (bijvoorbeeld) de website, dus jij als merk, in actie komen. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld aanmelden voor een nieuwsbrief, een offerte of informatie aanvragen. Daarna moet elke stap zo ingericht zijn dat het de ‘lead’ brengt tot een aankoop. Of die aankoop nu direct via de website of op een ander moment in de sales funnel plaatsvindt, de beslissing om tot een aankoop over te gaan is het kloppend hart. En afhankelijk van het aanbod kan die aankoop veel eerder of juist veel later in de funnel zijn, vanwege actuele behoefte of besluitvorming.

“Een funnel beinvloedt, koestert, verleidt en geeft net dat duwtje dat een klant of prospect nodig heeft om voor jouw product te kiezen.”

Als je het zo bekijkt zijn veel dingen in het leven een funnel. Denk maar aan het oriënteren op een nieuwe baan of het vinden van personeel, maar ook het zoeken naar een nieuwe relatie. Neem ook de Tweede Kamer verkiezingen, van media en verslaggeving tot campagne websites en uiteindelijk de beslissing om te stemmen, geld te doneren of je als vrijwilliger aan te melden. Het raakt ieder punt van een goede sales funnel: koesteren, opvolgen, verleiden, beïnvloeden en elke lead tot actie over laten gaan. Een goede funnel is net alsof er een salesmedewerker 24/7 continue voor je aan de slag is. Design speelt daarbij een onmisbare rol.

Creative Lead Generation vs design

Een visual identity is de ziel van je organisatie. Alle communicatie die je voert komt vanuit je merk. Het vertelt wie je bent, wat je doet en hoe je merk zich verhoudt tot de markt waarin je beweegt. Je visual identity oftewel brand is de fundering voor elk touch point en moet voldoen aan een vastgesteld aantal regels. Deze regels omvatten niet alleen een logo en huisstijl (het visuele aspect) maar veel meer dan dat. Denk aan de tone-of-voice, hoe praat je in woord en schrift tegen je doelgroep maar ook sociale normen en waarden zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen en gedrag.

Bedenk dat elk touch point een nieuwe kans is om jezelf te presenteren en te vertellen wie je bent, wat je doet en welke dienst of product je levert. Dat deze touch points ‘on-brand’ zijn en hetzelfde verhaal vertellen is van cruciaal belang. Alleen dan versterken ze elkaar en zorgen ze voor een consistente merkbeleving.

“Elk touch point is een nieuwe kans om jezelf te presenteren, te vertellen wie je bent, wat je doet en welke dienst of product je levert.”

Het negeren van deze regels leidt tot op zichzelf staande communicatie die niet het gewenste resultaat oplevert en zelfs verwarring veroorzaakt en/of je merk beschadigt. Zorg dus dat je merk vóór je werkt. Hou iedereen aan boord, van management en sales tot receptie en content makers. Bouw en koester relaties met stakeholders, klanten en prospects op basis van dat wat jou uniek maakt zodat ze je weten te vinden wanneer het tijd is om tot een aankoop over te gaan.

Consistentie is key

Consistentie is daarbij key. Alle communicatie die in de sales funnel plaatsvindt moet origineel, effectief, relevant en bovenal consistent zijn. De kracht van herhaling! Zolang de boodschap trouw is aan je ­merk, werk je aan het smeden van langdurige relaties met je klanten. Neem als voorbeeld Coolblue. Zij hebben een merk dat staat voor de ‘volledige toewijding voor de klant’. En dat zie je terug in alle communicatie, zowel intern als extern, waarbij design een enorm belangrijke rol speelt in de gehele klantreis.

Creative Lead Generation, de combinatie van Brand, Creatie en IT, is erop ingericht om middelenvrij te denken en content via een combinatie van communicatiekanalen en -platforms aan te bieden. Wanneer je je dat beseft kun je stellen dat in termen van creativiteit de manier waarop je dat doet oneindig is. Echter is je Brand daarbij je grootste bezit en als designer is het je taak die zo helder en consistent mogelijk in te zetten.

Naast creativiteit en design skills moet een designer in staat zijn iets te maken dat de juiste boodschap op het juiste moment communiceert.

Dit gaat voorbij aan het maken van een ‘mooi plaatje’ maar behelst het werkelijk snappen van het merk om een effectieve vertaling te kunnen maken naar welk middel dan ook. Dit vergt veel van een designer. Naast creativiteit en design skills moet een designer in staat zijn iets te maken dat de juiste boodschap op het juiste moment communiceert. Want uiteindelijk is dat alles waar het om draait; communicatie.­

Het geheim van succesvolle sales funnels

Robert Dumay | Senior Designer

robert@nosuch.nl