PREVIOUS POST

De plaats van cijfers in de wereld van designer

NEXT POST

Merk, ik wil je zien zoals je bent

NIEUWS

NIEUWS

BLOG | 16 mrt 18

Ik ga op schouders van kinderen staan

Het Grote Marketing Congres

‘The older I get, the less I know and the more I can learn. Especially from young people’. Dit zei Johan Kramer (filmmaker en reclameheld) in zijn oneminutewonder over samenwerkingen die hij zoekt met jonge, startende creatieven. En, zegt Johan, is hij diegene die het meeste leert uit die samenwerkingen. ‘In a way’. Deze oneminutewonder is er al een tijdje en ik betrap mijzelf erop dat ik dit gedachtegoed te pas en te onpas inzet om meer begrip te tonen voor dat wat om mij heen gebeurt. In a way.

The older I get, the less I know and the more I can learn. Especially from young people.

Afgelopen week werden de prijzen voor de meest effectieve, bewezen marketing communicatie campagnes weer uitgereikt, de Effies. Voorafgaand aan dit event werd er in hetzelfde gebouw (Concert gebouw in Amsterdam) het Grote Marketing Congres georganiseerd. Veel marketing, visie en mening over ons vak. Een dag waarbij iedereen om hetzelfde lacht, op hetzelfde moment koffie nuttigt en moeilijk kijkt naar de nog moeilijker belegde broodjes die geserveerd worden. Het blijkt dat we nog steeds liever tomatensoep eten in plaats van biologische-zoete-aardappelsoep. Een top dag.

Vol verbazing keken we als publiek naar Tim van der Wiel. Oprichter van GoSpooky. Een creatief bureau en platform dat content produceert ‘that understands its mobile-first consumers’. Tim is 19 en het Amerikaanse zakenblad Forbes gaf hem een plek in hun ‘30 under’ lijst. Een lijst voor ‘the brightest young entrepreneurs, innovators and game changers’. We waren onder de indruk en voelde ons licht gegeneerd door zijn helderheid, onbevangenheid en geestdrift. Zijn visie.

“If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants.”

Toen Tim gevraagd werd of hij niet bang is om outdated te zijn over 10 jaar gaf hij als antwoord dat hij nu al ingehaald wordt door zijn neefjes van 10. Kinderen die gebruik maken van platforms en apps waar hij nog nooit van gehoord heeft of een goed begrip van heeft wat het kan betekenen. En dat juicht hij alleen maar toe. Niets is heilig. ‘Als je denkt als grote corporate de jongeren alleen via Facebook te kunnen bereiken dan heb je het mis’. Kinderen zijn al veel verder. Kijk naar ze, luister. Wat een bevrijdende gedachte is dat.

Langzaam gingen de stropdassen los en kwam er een beter begrip van waar marketing over gaat. Aandacht. Oprechte aandacht. NewWerktheater organiseert Food & Film. Een brunch en filmvoorstelling waarbij de regiseur aanwezig is en vertelt over zijn/haar project. De eerste Food & Film is met Johan Kramer. ‘Johan Kramer Never Grew up’ staat er op de poster. Dat is geen houding. Dat is visie. Isaac Newton zei: “If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants.” Ik ga mezelf iets anders voorhouden. Als ik de toekomst wil zien hoef ik alleen maar op de schouders van kinderen gaan staan.

AUTEUR

Ralf de Jong | Head of Creation

ralf@nosuch.nl

+31 (0)10 244 1044