PREVIOUS POST

Ik ga op schouders van kinderen staan

NEXT POST

Goede virtual reality houdt je brein voor de gek

NIEUWS

NIEUWS

BLOG | 16 mrt 18

Merk, ik wil je zien zoals je bent

Een merk en haar waarheid

“Wat is jouw marketingwaarheid?” Zo luidt de centrale vraag op een marketing event met als thema “Truth? or Dare!” Een uitdagende vraag om op te kauwen. Er zijn ook breakout-sessies, met titels als ‘De uitdaging aangaan om te breken met traditie’, ‘Aandacht voor creatie’, ‘The science behind marketing’ en ‘Be what’s happening’. Ik beweeg me ongemakkelijk tussen het goed verzorgde publiek en probeer me niet onzeker te voelen over het feit dat ik nog steeds niet begrijp waar men het precies over heeft. Ik kom er mee weg. Want ik weet dat ik niet de enige ben.

Een sessie die mijn aandacht heeft vanwege de poëtische titel is ‘Hoe harde data en zachte menselijkheid duurzame relaties bouwen in een vluchtige wereld’. Vluchtige wereld. Zachte menselijkheid. Relaties. Daar kan ik wel iets mee. Door het passionele betoog van de spreker Robert Hagendoorn blijft mijn aandacht erbij. Hagendoorn is strateeg bij @MediaScience en theaterman van orgine. ‘Hoe verloopt zo’n carrière?’ vraag ik me af.

Wat mij in zijn verhaal over merken, authenticiteit en oprechte aandacht inspireert en strijdlustig maakt is een theaterwet van waaruit hij denkt en handelt: Hoe eerlijker je verhaal, hoe universeler de beleving. Dus hoe echter je bent, hoe groter de groep is die begrijpt wat je bedoelt, daar gevoel bij heeft en er iets mee kan. Iets met waarheid.

De waarheid kan zacht zijn en liefelijk. Maar kan ook schuren.
Pijn doen. Teleurstellen.

“The truth will set you free, but first it will piss you of”. Zo kondigt Pharrel Williams de come back van N.E.R.D aan in het nummer Lemon. It will piss you off. De waarheid. De waarheid waardoor je elkaars ware gelaat ziet. De echte jij. Of jou als merk. De waarheid kan zacht zijn en liefelijk. Maar kan ook schuren. Pijn doen. Teleurstellen. Maar de waarheid (authenticiteit) is onmisbaar in de universele wet om relaties te bouwen. Om vrienden te worden. Elkaar te vertrouwen. In al zijn ‘strenghts and weaknesses’. Niet vluchtig, maar duurzaam.

Durven we hier onze marketingwaarheid van te maken? Durven we echt eerlijk te zijn over wat ons differentieert, ons motiveert en beweegt? Om vanuit onszelf een dialoog te starten die gesnapt en gevoeld wordt omdat we het zelf geloven en waarbij we niet alleen acteren op data die ons vooral iets verteld over de ander? ‘Truth? Of Dare!’ Mijn marketingwaarheid? Dat alles over jou gaat, als merk. Niet over wat je me wilt verkopen. Dat ik je begrijp omdat je me laat zien wie je bent. Daar gaat het over.

AUTEUR

Ralf de Jong | Head of Creation

ralf@nosuch.nl

+31 (0)10 244 1044