nivea

PREVIOUS POST

“Doe mij maar iets met content”

NEXT POST

Waar voel jij je thuis?

NIEUWS

NIEUWS

BLOG | 29 okt 18

Een verhaal vertellen is makkelijker dan er één verzinnen

M’n dochter begint de dag met een boterham. Meestal één met pindakaas. Maar dan wel die met de gele dop. Niet de biologische. Veel te gezond. Na de boterham eerst naar de wc. ‘Papa, ik roep wel als ik klaar ben’. Handen en gezicht wassen, tandenpoetsen, vlechtjes in de haren en dan is ze bijna klaar. Ik heb mijn ochtendritueel voordat m’n dochter wakker wordt al bijna helemaal gehad, maar we sluiten het altijd samen af door Nivea op ons gezicht te smeren. Serieus. Dan zijn we klaar. Dit doe ik al m’n hele leven. Een gewoonte die ik heb meegekregen van thuis. Doe ik dit niet, dan heb ik het idee dat ik niet gegeten heb, niet gedoucht, maar vooral dat ik geen goede vader ben. Belachelijk natuurlijk, maar goed. Nivea dus.

Dit is slechts één merk dat deel uitmaakt van mijn dagelijks leven. Er zijn er nog veel meer. Merken en leven, een heel ding. We praten er graag over, gaan ervoor de barricaden op, identificeren onszelf met de werelden die ze maken en we vertrouwen zelfs de meest intieme momenten aan ze toe. We staan ermee op en we gaan ermee naar bed.

Documenteren, niet creëren

In de ervaringen die we hebben met merken, en de verhalen die daaruit voortkomen, zit de echte waarde van merken verscholen. In verhalen van mensen zien we het ware gelaat van merken. En dat is spannend. Want verhalen werden nog nooit zo snel gedeeld als nu en hadden nog nooit zo veel bereik. Door het delen kunnen merken worden gemaakt en/of gebroken. Een enorme kans. Een kans om als merk heel dichtbij te komen, in gesprek te gaan. Je door verhalen van mensen heen te manifesteren in levens die je anders nooit zou bereiken. Niet meer creëren, maar documenteren. Niet meer bedenken hoe jij wilt dat je doelgroep je ziet, maar delen hoe je gezien, gehoord of ervaren wordt. Aan de balie, in een mail, in gesprek met vrienden, al bingewatchend op de bank of als onderdeel van het ochtendritueel.

Dus Nivea; als je nog een echt verhaal zoekt over hoe je ervaren wordt? Je weet me te vinden. Ontdek hoe je echte merkverhalen vertelt en hoe je ze kunt delen.

Ralf de Jong | Head of Creation

ralf@nosuch.nl